INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Jan Antoni Opolski  

 
 
2 poł. XVIII w. - 2 poł. XVIII w.
Biogram został opublikowany w 1979 r. w XXIV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Opolski Jan Antoni (2 poł. XVIII w.), profesor języka hebrajskiego. Prawdopodobnie ur. w Opolu na Lubelszczyźnie. Początkowo rabin, ok. r. 1759 przeszedł wraz z grupą antytalmudystów (frankistów) na katolicyzm we Lwowie. Nie wiadomo, czy jest wspomnianym przez Uruskiego J. A. Opolskim, który w r. 1764 podpisał z pow. wołkowyskim elekcję Stanisława Augusta. W r. 1765 przybył do Rzymu (zatrzymał się w Hospicjum Św. Stanisława) w nadziei – jak twierdzi M. Loret – że jako znawca hebrajszczyzny uzyska katedrę języka hebrajskiego na jednym z uniwersytetów. W dwa lata później, dzięki poparciu Michała Poniatowskiego, ówczesnego administratora biskupstwa krakowskiego, uzyskał na mocy uchwały ogólnouniwersyteckiego zgromadzenia z 3 VI 1767 katedrę hebraistyki w Akad. Krak. (opłacany przez M. Poniatowskiego, który miał mu odstąpić część dochodów kanonii krakowskiej pochodzących z salin). Niechętnie przyjęty przez środowisko uniwersyteckie, w warunkach działań wojennych konfederatów barskich, którzy w r. 1768 opanowali Kraków, zrezygnował z profesury i wyjechał do Warszawy. W r. 1771 opublikował dziełko Zarzuty trudniejsze w materii wiary z odpowiedziami na zbicie błędów żydowskich (Braniewo, do dziś nie zachowane), a w dwa lata później skreślił pochwałę małżeństwa w utworze Uwagi zbawienne nad stanem małżeńskim (W. 1773), który zadedykował wojewodzinie sieradzkiej Teresie Opalińskiej. Pozbawiony stałego oparcia, prawdopodobnie w t. r. wniósł do władz Komisji Edukacji Narodowej (KEN) suplikę w sprawie utworzenia w którejś z nowo organizowanych szkół przynajmniej jednej katedry języka hebrajskiego, z jednoczesną prośbą o zatrudnienie go. W odpowiedzi Komisja miała polecić O-ego biskupom, podkreślając przydatność hebraisty przy studiach teologicznych, a nawet wysunąć propozycję, aby «ochoczą składką tymczasem póki Komisja… nie opatrzy… szkołę języka hebrajskiego ustanowili»; jednocześnie dla zachęcenia biskupów do ofiarności, prezes KEN, bp wileński Ignacy Massalski zadeklarował od siebie coroczną kwotę na ten cel. Wobec obojętności duchowieństwa, w r. 1774 zwrócił się O. z memoriałem do króla Stanisława Augusta, w którym powołując się na przykłady innych państw europejskich dowodził konieczności prowadzenia studiów hebraistycznych w kraju, jako przydatnych dla badań nad Pismem Świętym i innymi starożytnymi dziełami. W rezultacie 28 IX t. r. otrzymał na posiedzeniu Komisji Edukacyjnej nominację na profesora języka hebrajskiego w Szkole Wydziałowej Poznańskiej i wykładał tamże do końca 1777 r., zyskawszy opinię pedagoga «wielkiej zdatności (ale niezdatnego dla nieroztropności), pilności średniej… i języka nieostrożnego». Od r. 1778, zaliczony do emerytów, osiadł w Warszawie, gdzie opracował dla młodzieży szkolnej historię narodu żydowskiego wg Starego Testamentu pt. Podział historii świętej (Lw. 1782), dedykowaną kasztelanowej halickiej Konstancji z Biesiekierskich (Bekierskich) Bielskiej. Dużą popularność zyskała jego rozprawka O zabobonach narodu żydowskiego (W. 1785, przedruk. W. 1786), w której rozwinął problem nietolerancji i fanatyzmu Żydów, dowodząc, że jest wynikiem podsycanej przez judaizm wrogości do innowierców. Możliwe, że O. był również autorem anonimowego pisma Żydzi czyli konieczna potrzeba reformowania Żydów w krajach Rzplitej Polskiej (W. 1782, 1785), wskazującego – z dużą znajomością realiów żydowskich – na konkretne możliwości spolonizowania Żydów. (Tezy rozprawki opublikowanej w r. 1789 z niewielkimi zmianami przez Mateusza Butrymowicza Sposób uformowania Żydów polskich w pożytecznych krajowi obywatelów były rozpatrywane przez deputację Sejmu Czteroletniego). Po r. 1794 brak wiadomości o O-m.

 

Estreicher; Enc. Org.; Podr. Enc. Kośc.; PSB, (Frank Jakub); Uruski; – Butrymowicz M., Sposób uformowania Żydów polskich w pożytecznych krajowi obywatelów, Wyd. H. Szynkman, W. 1917 s. 4–5; Loret M., Życie polskie w Rzymie w XVIII w., Rzym 1930; Michalewska K., Z dziejów nauczania języków orientalnych na Uniwersytecie Jagiellońskim w latach 1818–1836, w: Prace z dziejów polskiej orientalistyki.W. 1966 II s. 107; Rostworowski E., Czasy saskie (1702–1764), w: Dzieje UJ, I; – Protokoły posiedzeń Komisji Edukacji Narodowej 1773–1785, Oprac. M. Mitera-Dobrowolska, Arch. Dziej. Oświaty, Wr. 1973 V; Protokoły posiedzeń Komisji Edukacji Narodowej 1786–1794, Oprac. T. Mizia, tamże, Wr. 1969 III; Raporty generalnych wizytatorów z l. 1774–1782, Wyd. T. Wierzbowski, w: Komisja Edukacji Narodowej i jej szkoły w Koronie 1773–1794, W. 1907 s. 25 z. 17, 24; Raporty Szkoły Wydziałowej Poznańskiej składane Szkole Głównej Koronnej w latach 1777–1789, Wyd. T. Wierzbowski, w: Komisja Edukacji Narodowej i jej szkoły w Koronie 1773–1794, W. 1905 z. 7 s. 206; – Arch. UJ: rkp. nr 2 s. 9; B. Czart.: rkp. Ed. Nat. II nr 818 s. 19–22.

Wanda Baczkowska

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.